تازه ها
طرح عنوان شهادت پیامبر(ص) و گسترش تقابل مذهبی

طرح عنوان شهادت پیامبر(ص) و گسترش تقابل مذهبی

چندسالی است که عده‌ایموضوع مسموم شدن و شهادت پیامبر اکرم(ص) توسط نزدیکان ایشان (بعضی از زنان آن‌حضرت) را مطرح می‌کنند. با این رویکرد نوشته‌های فراوانی همزمان با ایام درگذشت‌ پیامبر اسلام(ص) در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که در آن‌ها با چنیش بعضی روایات خواسته‌اند این موضوع را اثبات کنند. در ادامه این یادداشت تلاش می‌شود به صورت مختصر و کوتاه به بعضی از این مطالب پاسخ داده شود.

1.مهمترین دلیلی که برای این موضوع ارائه می شود استدلال به روایتی از کتاب تفسیر عیاشی است بدین مضمون  که عایشه و حفصه به پیامبر(ص) سم خورانده و آن دوعامل شهادت پیامبر(ص) بودند.«فسم قبل الموت انهما سقتاه فقلنا انهما وأبوهما شر من خلق الله» (تفسير العياشي، ج‏۱، ص۲۰۰.) این روایت علاوه بر آن‌که سند ندارد و به‌صورت مرسل نقل شده است، منبع اصلی آن نیز منحصر به تفسیر عیاشی است که از این دست اخبار، در آن کم وجود ندارد. اگر می‌بینیم عده‌ای برای استناد به آن کتاب‌های متعددی را نام می‌برند، بیشتر برای جوسازی و فریب دادن مخاطبان است زیرا همه این کتاب‌ها، روایت فوق را از تفسیر عیاشی نقل‌ می‌کنند.ادعای این روایت آن‌قدر بزرگ و مهم است که اگر صحت می‌داشت، باید روایات معتبری از ائمه(ع) دراین‌باره به دست ما می‌رسید.

2. معمولا همراه با نقل روایت بالا، استنادات تحریف و تقطیع شده دیگری نیز درباره طرح شهادت پیامبر(ص) آورده می‌شود. بدین صورت که ادعا می‌شود که بسیاری از علمای شیعه و سنی معتقد به شهادت پیامبر(ص) هستند و سپس این اعتقاد به شهادت را در کنار ادعای مسمویت توسط زنان قرار می‌دهند و این‌گونه نتیجه می‌گیرند که حتی علمای اهل‌سنت نیز معتقدند زنان پیامبر(ص) عامل شهادت ایشان بودند؛ در حالی که مقصود همه این منابع از تعبیر شهادت پیامبر(ص)، مسمومیت ایشان به دست زن یهودیه در خیبر است و همه آنها در کتاب‌هایشان به این مطلب تصریح می‌کنند.

3. موضوع داستان مسومیت رسول خدا(ص) در خیبر نیز مسأله‌ای نیست که تنها در منابع اهل سنت آمده باشد؛ بلکه بعضی رویات شیعه نیز به بیان آن بپرداخته‌اند. اتفاقاً ذیل عبارت «مَا مِنْ نَبِيٍّ وَ لَا وَصِيٍّ إِلَّا شَهِيدٌ» که در این نوشته‌ها به آن استناد می‌کنند، آمده است: «عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام قَالَ: سُمَّ رَسُولُ اللَّهِ يَوْمَ خَيْبَرَ فَتَكَلَّمَ اللَّحْمُ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي مَسْمُومٌ قَالَ فَقَالَ النَّبِيُّ(ص) عِنْدَ مَوْتِهِ الْيَوْمَ قَطَعَتْ مَطَايَايَ الْأُكْلَةُ الَّتِي أَكَلْتُ بِخَيْبَرَ وَ مَا مِنْ نَبِيٍّ وَ لَا وَصِيٍّ إِلَّا شَهِيدٌ». ‏[۲]‎ همچنین بعضی از  این روایات را می توانید در بحار الأنوار ‏[۳]‎ مشاهده کنید.

اما متأسفانه این روایات نیز تقطیع شده و برای اثبات ادعای بالا به کار گرفته می‌شود. این افراد در حالی برای اثبات شهادت پیامبر(ص) توسط همسرانش از جمله «مَا مِنْ نَبِيٍّ وَ لَا وَصِيٍّ إِلَّا شَهِيدٌ؛ هیچ پیامبر و جانشینش نیست مگر این‌که شهید می‌شود» استفاده می کنند که در متن کامل این روایت علت شهادت پیامبر(ص) مسمومیت به دست زنی یهودی ذکر می‌شود.

4. درباره داستان «لُدود» (یعنی داستان دارو خوراندن به پیامبر) نیز که عده‌ای با چینش بعضی از مطالب آن، خواسته‌اند آن را به موضوع مسموم کردن ایشان ربط دهند، باید گفت این روایت بسیار موهن را شیعه قبول ندارد؛ زیرا در متن آن آمده است که پیامبر(ص)  هنگامی که داروی تلخی را به ایشان خوراندند، ناراحت شدند و فرمودند: «بايد به مجازات اين عمل، در برابر چشمانم، به دهان تمام کسانی که در مجلس حضور دارند، به جز عباس، از آن دارو ريخته شود». سرانجام طبق دستور اکيد و سوگند پيامبر(ص)، دارو به دهان يکايک حضار، به جز عباس، ريخته شد تا نوبت به همسران پيامبر(ص) رسيد. از ميان آنان، ميمونه اصرار کرد که من روزه هستم؛ ولي به گفتار وي اعتنا نکردند؛ زيرا پيامبر(ص) بر اين امر تأکيد و سوگند ياد کرده و کسی را جز عباس استثنا ننموده بود.

درباره این روایت موهن باید گفت: اولاً این ماجرا را نمی‌توان به مسأله مسمومیت ارتباط داد؛ چون اگر این دارو سم بود، باید تمام اهل منزل پیامبر(ص) مسموم می‌شدند. ثانیاً روایت‌هایی که درباره‌ی داروخوراندن به پیامبر(ص) از طریق اهل‌سنت وارد شده‌اند – با قطع نظر از مناقشه در سند – دارای این اشکالات هستند:

در متن این روایات، از جهاتی تناقض و اضطراب و اختلاف وجود دارد؛ از جهت این‌که چه کسی یا کسانی  این دارو را به حضرت خوراندند اختلاف است؛ مطابق برخی روایات، عباس این دارو را به حضرت خوراند و مطابق برخی روایات دیگر، این عمل کار اصحاب او بوده و مطابق برخی دیگر کار همسران حضرت و زنان بوده است و مطابق برخي ديگر كار اسماء بنت عميس بوده است. همچنین مطابق برخی  روایات، حضرت بعد از آن‌که اثر دارو را در دهانش چشید، فهمید که دارو تلخ است؛ ولی مطابق برخی دیگر از روایات، حضرت از ابتدا می‌دانست و لذا آنان را از این عمل نهی نمود؛ ولی آن‌ها دستور حضرت را امتثال نکردند. در متن این روایت آمده که خداوند هرگز او را به مرض ذات‌الجنب مبتلا نخواهد کرد؛ در حالی که از عایشه نقل شده که گفت: «إن النبی(ص) مات من ذات الجنب»؛ «همانا پیامبر(ص) به جهت مرض ذات الجنب از دنیا رحلت کرد». وانگهی مطابق برخی روایات، ذات الجنب از شیطان است.

جای تعجب آن است که این روایت بر خلاف عقاید شیعه است و با قدری تأمل و تدبر در جوانب این قصه، پی می‌بریم که دلیل جعل آن، توجیه نسبت ناروای هذیان از جانب خلیفه دوم به رسول خدا(ص) است؛ این نکته ای است که ابن ابی الحدید از استادش نقیب نقل کرده است: «من در مجلس استادم ابوجعفر نقيب حديث «لدود» را مطرح کردم و نظر او را در اين مورد جويا شدم که آيا در اين حادثه، به دهان علي بن ابي طالب نيز از آن داروي تلخ و بدمزه ريختند؟ او در پاسخم گفت: معاذ الله؛ اگر چنين چيزي حقيقت داشت، عايشه مي‌گفت؛ زيرا او علاقه‌مند بود که در باره‌ی علي بن ابی طالب نقطه ضعفي بيابد و آن را افشا و برملا کند. ابوجعفر سپس گفت: در آن روزها و ساعت‌هاي آخر پيامبر، مسلماً نه‌ تنها علي و فاطمه، بلکه حسن و حسين نيز در کنار بستر پيامبر حاضر بودند و آيا مي‌توان احتمال داد که از آن دارو به دهان آنان نيز ريخته باشند؟! نه؛ به خدا سوگند چنين چيزي نبوده است». ابن ابی الحديد می‌گويد: ابوجعفر گفتار خود را با اين جمله پايان داد: «و داستان لدود از اصل دروغ و ساختگي است و آن را تنها يک نفر براى تقرّب به بعضى از مقامات ساخته و پرداخته است». ‏[۴]‎

همچنین یکی دیگر از انگیزه‌های جعل این روایت می‌تواند فضیلت‌تراشی برای عباس عموی پیامبر(ص) از ناحیه خلفای عباسی باشد؛ زیرا در این روایت آمده است که پیامبر(ص) دستور داد به دهان همه حاضران در خانه ایشان داروی تلخ ريخته شود و تنها کسی که مستثنا گرديد، عباس بود!

5. افزون بر روایات پیشین، عده‌ای برای اثبات مسمومیت پیامبر(ص) توسط همسرانش به نقلی از تفسیر قمی استناد کرده‌اند که در آن پیامبر(ص) نوبت زنان خویش را رعایت نکرده و در منزل حفصه با ماریه قبطیه خلوت کرده است. حفصه از این ماجرا آگاه شده و پیامبر(ص) که از این قضیه شرم‌زده شده بود، برای این که حفصه را از خود راضی کند و قضیه کش‌دار نشود، ماریه را بر خود حرام کرد و قسم خورد که بعد از این هرگز با او همبستر نخواهد شد. سپس حق‌السکوتی دیگر به حفصه می‌دهد و آن خبر غیبی است مبنی بر این‌که بعد از پیامبر(ص)، ابوبکر خلافت مسلمانان را به‌دست می‌گیرد و بعد از او، پدرحفصه (عمر)! پیامبر(ص) از حفصه می‌خواهد که این مطلب را با کسی بازگو نکند؛ ولی او این موضوع را به عایشه می‌گوید. عایشه هم به پدرش ابوبکر و او هم به عمر مطلب را بازگو می‌کنند و سرانجام این چهار نفر تصمیم می‌گیرند که با مسموم کردن پیامبر(ص) امر خلافت را جلو بیاندازند؛ ولی پیامبر(ص) از طریق وحی از این ماجرا با خبر شد و توطئه آن‌ها نقش برآب می‌شود. ‏[۵]‎ مشابه همین داستان در کتاب الصراط‌المستقيم نیز آمده است؛ به اضافه این‌مطلب که وقتی پیامبر(ص) از طریق وحی از این ماجرا با خبر شدند، دستور به قتل آن دو (عمر و ابوبکر) دادند؛ ولی آن دو قسم خوردند که این‌کار را نکردند؛ ولی وحی آمد: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ كَفَرُوا لا تَعْتَذِرُوا الْيَوْمَ»‏؛ «اى كسانى كه كافر شده‏ايد؛ امروز عذر نياوريد». ‏[۶]‎

متأسفانه این روایت‌های موهن و عجیب، که سرتاپا آثار وضع و جعل در آن‌ها مشخص است و توهین‌های فراوانی نیز به مقام شامخ پیامبر اسلام(ص) در آن‌ها وجود دارد، مستمسک بعضی برای مطرح کردن چنین سخنان سخیفی شده است.

افزون بر این، سندهای این روایات همگی ضعیف و غیرقابل قبول هستند و حتی برای نقل کتاب الصراط المستقيم اصلا سندی وجود ندارد و روایت نقل‌شده در آن با تعبیر «في رواية» آمده است. منابع این روایات – یعنی تفسیر قمی و الصراط المستقيم – که وضعی بدتر دارند و مورد اطمینان علمای شیعه نیستند. از همه این‌ها گذشته در این دو روایت، اصلاً مسمومیتی برای پیامبر اسلام(ص) ایجاد نمی‌شود و معلوم نیست بعضی چگونه آن‌ها را به شهادت پیامبر(ص) ارتباط می‌دهند!؟

  • ۱. [^] تفسير العياشي، ج‏۱، ص۲۰۰.
  • ۲. [^] بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ج‏۱، ص۵۰۴.
  • ۳. [^] ج‏۱۷، ص۴۰۶.
  • ۴. [^] ابن ابی‌الحدید، شرح نهج البلاغة، ج‏۱۳، ص۳۲.
  • ۵. [^] تفسیر قمی، ج۲، ص۳۷۶.
  • ۶. [^] الصراط المستقيم إلى مستحقي التقديم، ج‏۳، ص۱۶۸.

29 نظر

  1. منتظر نگاشته جدید شما در انکار شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) هستیم. چون پاشنه آشیل وحدت شیعه و سنی(البته وحدت مورد نظر شما)، این مهم است. اگر به یاری مددکارتان، این مهم را مخدوش کنید، وحدت مد نظر شما به زودی شکل خواهد گرفت.

    • احسنت که جان مطلب رو گفتی.

    • احسنت…این شیخ بی دین ماموریت داره که این کارها رو بکنه..اگر نگران وحدت شیعه و سنی بود هیچ حرفی نبود اما همه میدونن که برای اینکه شهرت پیدا کنه و معروف بشه این چزت و پرتهارو میگه..ایت الله وحید خراسانی خوب جوابی بهشون داد و ساکتشون کرد..انقدر ترسید که نقدش بر حرفهای ایت الله وحید رو از سایتش حذف کرد..خودش فهمید چه گندی زده و حذفش کرد

  2. ایا مراسم عقد و شادی توی روز اربعین به وحدت شیعه و سنی ضربه نمیزنه..چرا از این موضوع نمیگی…چرا از عقد پسر مولوی عبدالحمید توی روز اربعین نمیگی…خدا ازت نگذره

    • بنده در مقام تایید و یا رد آن مراسم نیستم، ولی قرآن خطاب به ما می‌فرماید:لاَ يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى؛ دشمنی با گروهی ديگر وادارتان نکند که عدالت نورزيد عدالت ورزيد که به تقوی نزديک تر است.
      اولا آن مراسم دو روز بعد از اربعین بوده است نه در روز اربعین. ثانیا مجلس عقد بوده است. ثالثا در آن مجلس شادی نشده، خطبه خوانده شده، قرآن خواندند و شام. گمان نمی‌کنم برپایی چنین جلسه عقدی بدون شادی و با این صورت برای شیعیان نیز در ماه صفر اشکال داشته باشد چه برسد به اهل‌سنت که عرفیات ما را ندارند. به هر حال بعضی مترصد چنین فرصت‌هایی هستند که جنگ شیعه و سنی راه بیاندازند و از ما نخواهید که با این عده همراهی کنیم.

      • چرا سنی ها اینقدر به شیعیان احترام نمیذارن و خواهان وحدت با شیعیان نیستند..چرا سنی ها هفته وحدت و بنیاد تقریب مذاهب ندارن..توی ماه اسارت اهل بیت هیچ شیعه واقعی مراسم اینچنینی برگزار نمیکنه..امثال تو فقط سعی میکنین به سنی ها باج بدین و همه کارهای اونهارو توجیح کنید..اگر کار دست امثال تو بود میگفتین نباید نراسم فاطمیه و عزاداری محرم گرفته یشه چون سنی ها ناراحت میشن..همونطور که اون تسخیری علیه ما علیه که همفکر شما هست و قبلا رییس سازمان تقریب مذاهب بود به صدا و سیما در زمان ربیاست لاریجانی نامه داده بود و گفته بود که توی ایام فاطمیه مراسم عزاداری حضرت زهرا رو پخش نکنید چون سنی ها ناراحت میشن..ببینم جرات داری تایید کنی یا نه.

      • در مقام تایید یا رد یه مراسم شادی توی ماه صفر تیستی اما خودت رو در مقام تقد کردن و ایراد گرفتن و گیر دادن به شعائر حسینی میدونی…انگار همه مشکلات حل شده و تنها مشکل قمه زنی هست..خودت رو در مقام توهین کردن و بی ادبی به یه مرجع تقلید که مقلدین و دوست داران زیادی داره میدونی..مثلا نگرانه اختلاف شیعه و سنی هستی اما نگرانه اختلاف شیعه با شیعه نیستی..این حرفهای مسخره و این اصطلاحات دروغ مثل شیعه انگلیسی و این توهینها و تهمتها فقط باعث ایجاد اختلاف و 2دستگی و تفرقه بین شیعیان میشه..با چشم خودم دارم این اتفاق رو توی هیئت ها میبینم.امثال تو فقط به قصد اینکه معروف بشین و اسمتون همه جا منتشر یشه این کارها رو میکنین..اگر سید صادق بده و کارهاش ایراد داره چرا مراجع و علما و بزرگان بهش اعتراضی نمیکنن..چرا فقط تو داری اعتراض میکنی..من 2تا کامنت دادم میدونم که جرات نداری این کامنتهارو تایید کنی..همینکه خودت بخونی کافیه

      • تو فقط در مقام گیر دادن و توهین کردن به شعائر اهل بیت هستی…برای مشهور شدن و دیدن شدن

  3. پیامهایم را در حضور چند تن از دوستانم در وبلاگت گذاشتم تا کامل شناخته شوی که چگونه یک نظر را که توان جواب دادن نداری منتشر نکردی و دیگری را منتشر کردی.
    آنقدر حرفت برایت ارزش داشته باشد که بتوانی پایش بمانی و نظرات منتقدان را جواب دهی.
    و الا مجبورم در گروه های تبگرام و واتساپ، عکس صفحه را با نظرات منتشر شده و منتشر نشده ام، نشر دهم.
    منتظر خواهم ماند.

  4. مطالب شما خیلی دقیق و علمی بود لذا ایشان توان پاسخ دادن را نداشتن !!!

  5. آقای حقدوست شما غصه نخورید که چرا روحانی نمایی چون مهدی مسایلی بیسواد پیام های شما را منتشر نمیکند دلیلش مفتضح شدن ایشان است. من هم قبلا در بحث سر شکستن حضرت زینب مطالبی را پیام کردم ولی مهدی مسایلی بیسواد از ترس اینکه بیسوادیش به همه ثابت شود پیام بنده را حفظ کرد . فقط میخواستم بگم مهدی مسایلی ناخن حضرت استاد آیت الله وحید خراسانی هم نمیشود

  6. با سلام و درود بر امام زمان
    واقعا آقاي مسائلي فکر نميکني با اين حرفا(تظاهر به حمايت امر اتحاد شيعه و سني) داري به اختلافات شيعه با شيعه دامن ميزني
    به حضرت زهرا قسم من هم با برادران سني(نه با تفکر وهابي)مشکلي ندارم ولي از شما چند سوال دارم اميدوارم بتوانيد مردانه و قهرمانانه جواب دهيد چون شيعه يعني انسان دلاور و شجاعي که بتواند روي حرفش بايستد و با منطق جواب بدهد نه اينکه مثل اشکالات فوق جواب ندهيد :
    اولا بدانيد که بنده نه قمه زن هستم نه مقلد آقاي شيرازي هستم و نه با افراطي گري موافقم و با وحدت دو جانبه نيز کاملا موافقم
    1-نظر شما در مورد جريان شهادت حضرت زهرا چيست و بايد چگونه نسل آينده را در مورد قاتلان و عاملان شهادت آن حضرت آگاه کنيم؟(چرا که اين امر نيز نوعي تعظيم شعائر است)
    2-خواهشا در مورد برائت و جمله حرب لمن حاربکم توضيح بفرماييد؟
    3-منظور از اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و….چيست و چه کساني شامل آن ميشوند؟
    4-در جايي براي زير سوال بردن لطمه زني در عزاي امام حسين گفته ايد که زيارت ناحيه فاقد هر گونه سند است.سوال من اين است که اگر چنين زيارتي معتبر نيست چرا بقيه علما و محققيني که در اين زمينه ها حرفي براي گفتن دارند اين بحث را مطرح نميکنند و اينکه اگر واقعا اين زيارت معتبر نيست و شما هم داعيه نجات تشيع را داريد چرا در جامعه جلوي ترويج اين انحراف را نميگيريد؟
    5-ثانيا اگر زيارت ناحيه معتبر نيست چرا از قول شيخ مفيد که امام زمان در رثاي او اشعاري سروده اند نقل شده است يعني امام زمان در رثاي کسي شعر فراق سروده اند که يک زيارت بدون سند(انحراف ديني طبق نظر شما)را در جامعه ترويج داده است؟
    6-ثالثا اگر بحارالانوار علامه مجلسي در بحث روايت مسلم جصاص بدون اعتنا به کتب روايي معتبر نقل شده است آيا خداوند متعال نميدانست که اين روايت در آينده مستمسکي براي قمه زنان خواهد بود و خونهاي زيادي به ضرر شيعيان در آينده خواهد ريخت و با توجه به آيه إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي الْمَوْتَى وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَكُلَّ شَيْءٍ أحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ
    الان بايد مرحوم علامه مجلسي در آتش مخلد باشد آيا به نظر شما الان علامه مجلسي در عذابند؟
    7-با توجه به اينکه اولين اقدام هميشگي جنابعالي در مورد جلوگيري از انحرافات ديني- رد کردن هر گونه حديث و روايات و داستانهاي مربوط به آن قضيه ميباشد ميخواهم نظر شما را در مورد صحت و سقم داستان لطمه زدن به سر و صورت توسط علامه بحرالعلوم در بين عزاداران حسيني هنگاميکه امام زمان را در آن حال ديد بدانم؟
    8-به نظر شما به خاطر لعن خلفا توسط شيعيان سر شيخ نمر را بريدند؟
    9-به نظر شما آيا شهيد اول و شهيد ثاني را به خاطر لعن سر بريدند و اصلا آيا در آن زمان جلسات لعن به شکل فعلي بر پا بود تا مستمسکي براي سر بريدن شيعيان بشود؟
    10-به نظر شما وحدت را فقط ما بايد رعايت کنيم يا سني ها هم بايد رعايت کنند؟
    11-به نظر شما نظر حضرت زهرا در مورد کتابهاي شما در روز قيامت چيست؟
    12-به نظر شما استفاده از رسانه هاي مختلف خصوصا روزنامه اي که با پول بيت المال تهيه ميشود براي ترويج افکاري که اشکالات فوق به آن وارد است از لحاظ شرعي صحيح است؟
    13-آيا شما بيشتر از علامه بحرالعلوم ها و علمايي که از شدت گريه و عزاداري بر امام حسين نابينا شدند داعيه دانستن نوع عزاداري در رثاي امام حسين را داريد؟
    14-آيا اگر ما لعن نکنيم وهابي ها و داعشي ها در عراق و سوريه سر شيعيان را نميبرند؟
    15-و سوال آخر اينکه به نظر شما افراطي گري شيعيان فقط به قمه زني و جلسه لعن و مخالفان شما و … خلاصه ميشود يا اگر شخصي که لباس پيامبر را پوشيده و با وجوهات مردم جامعه تحصيل حوزوي کرده است نيز به بهانه حفظ وحدت هر گونه تهمت و افترايي به علما و مراجع تقليد بزند و زيارت عاشورا و زيارت ناحيه را زير سوال ببرد نيز نوعي افراطي گري است؟
    در پايان عاجزانه از شما ميخواهم به عاقبت دنيوي و اخروي اين کارها نيز فکر کنيد شما هنوز تجربه کافي در اين زمينه ها را نداريد.ضمن اينکه چند خواهش از شما دارم:
    ا-خواهشا دايره مطالعات خود را افزايش دهيد
    2-خواهشا به اين نکته توجه داشته باشيد که اثر برخي از حرفها و زير سوال بردن برخي زيارات ممکن است باعث از دين رانده شدن برخي افراد شود
    3-خواهشا توجه داشته باشيد که بسياري از علما در رثاي امام حسين يقه ها دريدند و لطمه ها زدند چون به معرفت و شناخت کافي(در حد خودشان) از عزاي امام حسين رسيدند پس بدانيد که صحبت پيرامون عزاداري امام حسين و زيارت عاشورا نيازمند معرفت زياد و همچنين سير و سلوک عارفانه است
    4-قمه زني خوب نيست-لعن عمومي خوب نيست-مجتهد منسوب به انگليس خوب نيست-عزادري منحرف خوب نيست-اشعار منحرف خوب نيست اما…………
    1-افراطي گري از اين طرف هم خوب نيست
    2-عدم معرفت و شناخت کامل به امام حسين و صحبت پيرامون مخالفت با سينه زني و لطمه زني هم خوب نيست(اين کار نياز به مرافبه و سلوک دارد)
    3-عدم مطالعه و دانش کافي با توجه به سن کم و تجربه کم هم خوب نيست
    4-زير سوال بردن برخي علما و مجتهدين هم خوب نيست
    5-استفاده از بيت المال هم براي ترويج اين افکار خوب نيست
    اميدوارم با معناي واقعي افراطي گري آشنا شده باشيد چون هدفم از اين مطالب فقط اشاره به اين موضوع بود و بس
    يا علي
    وعده ما در محضر حضرت زهرا در قيامت

    • این شیخ بیسواد برای این کارها ماموریت داره..فقط به عزاداری اهل بیت و برائت از دشمنان اهل بیت گیر میده..تنها هدفش معروف شدن هست..مدام این حرفها رو میزنه و ارزو داره که 1بار یکی از مراجع و علما روی منبر اسمش رو بیارن و جوابش رو بدن تا معروف بشه..این فقط میخواد خودش رو گنده کنه..ارزو داره که علمایی مثل احمدی اصفهانی و یا دانشمند که همیشه از شعائر دفاع میکنن و برعکس این فکر میکنن فقط 1بار اسمش رو بیارن و بر ضدش حرف بزنن…این از عمد این حرفها رو میزنه تا معروف بشه..اگر نگران وحدت شیعه و سنی بود هیچ حرفی نبود اما این فقط و فقط نگران گنده شدن و معروف شدن خودش هست…به جز این هیچ هدف دیگه ایی نداره…

  7. البته مراد بنده ار قمه زني که خوب نيست قمه زني در ملا عام است ولي در مورد قمه زني در خفا بايد سالها معرفت کسب کنم و مطالعه کنم تا بتوانم صحبت کنم
    در ضمن اميدوارم شما خواسته يا ناخواسته مصداق کلمه نفوذ مورد نظر امام خامنه اي(حفظه الله)نباشيد

  8. ميدانستم که شما توان جواب دادن به 15 سوال بنده را نداريد چون شنيدن حرف حق و حقيقت مرد ميخواهد نه نامرد
    شما را به خدا واگذار ميکنم و اميدوارم به حق حضرت زهرا اگر از انتشار اينگونه مطالب تفرقه انگيز(بين شيعيان)و افراطي دست برنداشتيد به همين زودي به قهر حضرت زهرا دچار شويد
    يا زهرا شما بين ما حکم کنيد
    يا زهرا شما قضاوت کنيد
    يا زهرا شما در زمان حياتتان به اندازه کافي آزرده خاطر شديد و الان هم از اين مطالب آزرده ميشويد پس شما را به حق آن وقت و ساعت که از ضرب سيلي دومي چشمانتان تار شد قسم ميدهم براي اثبات حق و حقيقت هم که شده اين روحاني افراطي را هر گونه که ميتوانيد ادب کنيد
    يا زهرا يا زهرا يا زهرا

  9. خدا را شکر دعايم در مورد ريشه کني ات در حال استجابت است
    صبر داشته باش
    نميگذارم رسانه عمومي جولانگاه افراطيوني مثل تو شود
    در ضمن تنبيه اصلي تو با حضرت زهراست
    يا زهرا

  10. جناب مسائلی؛ چرا نقدتون بر سخنان آیت الله وحید پیرامون وحدت رو از سایت
    حذف کردید؟؟

    • مجبور شدم، سایت در دسترس نبود، برای این‌که در دسترس گیرد مطلب حذف شد

      • چندان قانع کننده نیست. حالا که سابت در دسترس قرار گرفته؛ دوباره متن را قرار دهید. البته حذفش کار حکیمانه ای بود. ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه هست.

      • باشه باور کردیم…خخخخخخخخ.مگه مجبوری حرفهای یه مرجع مثل ایت الله وحید رو نقد کنی که بعد از روی ترس مجبور بشی از روی سایتت حذف کنی..تا این مراجع و علما هستند جایی برای تو نیست و افراد مذهبی و هیئتی نظرات این علما و مراجع رو قبول دارن و تو اصلا به حساب نمیای…

    • جای همه نقدها صفحه اینترنت و روزنامه نیست…..

  11. مسائلی حوالت با دستهای بریده قمر بنی هاشم..اخه احمق تو بیشتر میفهمی و متوجه میشی یا ایت الله وحید خراسانی..میدونم از حرفهای اقای وحید در مورد وحدت خیلی اتیش گرفتی…احنمالا میخوای به اقای وحید خراسانی هم بگی انگلیسی..خخخخخخخ.تو نگران دین اسلام نیستی تو فقط میخوای معروف بشی و شهرت پیدا کنی..میخوای به اسم وحدت شیعه و سنی یه سازمان یا یه موسسه درست کنی و از جاهایی مثل حوزه علمیه و بسیج بودجه و پول بگیری..تو فقط میخوای معروف بشی..هیتلر هم توی دنیا معروف هست و همه میشناسنش اما به جنایت و ادمکشی میشناسنش..هر معروفیتی خوب نیست..یعنی توی این کشور هیچ مسئله ایی مهم تر از لعن کردن به قاتلین حضرت زهرا وجود نداره که انقدر به این موضوع گیر دادی..اصلا میخوام بدونم تو چیکاره هستی.کی به تو مسئولیت داده که در این مورد حرف بزنی..اقای وحید خوب اتیشتون زد و سوزوندتون..اگر راست میگی و صداقت داری چرا نقد خودت بر حرفهای ایت الله وحید خراسانی رو حذف کردی…چه قدر اوضاع خراب و به هم ریخته هست که یکی مثل مسائلی میاد حرفهای ایت الله وحید خراسانی رو نقد میکنه و بعدش هم از روی ترس حذفش میکنه..اخه کی به تو ماموریت داده که توی شعائر مذهبی و عزاداری امام حسین شک و شیهه بندازی..میگم چه طوره ماه محرم هم عزاداری نداشته باشیم تا سنی ها ناراحت نشن و بهشون برنهوره و وحدت حفظ بشه..همینکه یه ادم عامی و بیسواد مثل تو این حرفها رو میزنه خیلی خوبه..مهم اینه که مراجع و علما و بزرگان نظرشون چیز دیگه ایی هست مرجع تقلید من ایت الله العظمی سید صادق شیرازی هست اما از حرفهای اقای وحید واقعا لذت بردم.ایشالا خدا به حق امیرالمومنین از عمر امثال تو کم کنه و به عمر اقای وحید اضافه کنه…یه بچه 5ساله هم میفهمه که هدفت از این مسخره بازیها فقط معروف شدن و مشهور شدن هست..جوابت با پهلوی شکسته حضرت زهرا..حالا صبر کن ببین جواب کارهات رو میگیری یا نه..میدونم وجود نداری و تایید نمیکنی اما همین که خودت بخونی کافیه…بر عمر و ابوبکر و عثمان لعنت..نثار روح پر فتوح حضرت ابولولو فیروز صلوات..

  12. حاجی من خیلی تو این فازها نیستم ولی وقت خودت رو خیلی صرف این بندگان خدا نکن، از حرفهاشون نرنج، براشون دعا کن و با نشاط و قوت کار خودت رو انجام بده
    موفق باشی

  13. گرگ وال استریت

    من ی سوال از کسانیکه موافق لعن قاتلین حضرت زهرا (ع) هستن دارم
    با لعن کردن چه کاری از پیش میبرین؟
    شما برای حضرت زهرا علیه السلام چه کار کردین؟
    با فحاشی جز اینکه ابروی خودتون و شیعه را میبرین؟
    وجدانا اگه یک نفر این رفتار زشت شما را ببینیه در مورد شیعه چی فکر میکنه؟

  14. آقای مسائلی شما در حدی نستید که راجع به این مسائل مهم اظهار نظر کارشناسی داشته باشید. حد خو را حفظ کنید.
    فقط مونده منکر شهادت حضرت زهرا بشوید که احتمالا بزودی این کار را هم انجام خواهید داد. چرا فکر می کنید که از مراجع عظام تقلید بیشتر می دانید و می فهمید؟

  15. نمیدونم عوام کالانعام زیر این پست هارو چرا شلوغ میکنن!
    طرف تجویدش هم یاد نگرفته میاد به جناب مسائلی میگه بیسواد!

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*