تازه ها
تأسی به سیره وحدت‌بخش رسول اکرم(ص)؛ راه نجات شیعه و سنی از انحرافات

تأسی به سیره وحدت‌بخش رسول اکرم(ص)؛ راه نجات شیعه و سنی از انحرافات

حجت‎الاسلام والمسلمین مهدی مسائلی، مدرس حوزه علمیه اصفهان و پژوهشگر تاریخ اسلام در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) در خصوص سجایا و ویژگی‎های خاص شخصیتی نبی مکرم اسلام (ص) گفت: در عرصه رسیدن به کمال معنوی و رشد انسانی، پیامبر(ص) در قله بودند و صفات الهی را در خود متجلی کرده بودند.

وی افزود: هر کسی که بتواند خود را از جهت صفات الهی به خداوند نزدیک کند، قطعا به قرب کبریایی نزدیک‎تر است و به همین جهت تمام خصایل و احوالاتش نیز الهی شده و الگوی دیگران خواهد بود.

دلسوزی پیامبر(ص) برای امت؛ از ویژگی‌های خاص آن حضرت

مدرس حوزه علمیه اصفهان عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) اشرف خاص مخلوقات الهی هستند و به همین جهت از تمام انبیای پیش از خود نیز از رتبه ممتازتری برخوردار هستند؛ یکی از مهمترین خصایصی که ایشان را در ممتازترین جایگاه ثبت کرده است، دلسوزی پیامبر(ص) برای امت است.

پیامبر اعظم(ص) شیفته هدایت مردم از جهالت به سوی دانایی بودند

وی گفت: خداوند متعال در آیه 128 سوره توبه می‎فرماید «لَقَدْ جَاءکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ؛ قطعا براى شما پیامبرى از خودتان آمد که بر او دشوار است ‏شما در رنج بیفتید به [هدایت] شما حریص و نسبت به مؤمنان دلسوز مهربان است»؛ پیامبر اعظم(ص) شیفته هدایت مردم از جهالت به سوی دانایی و نور بودند.

این استاد حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: پیامبر اعظم(ص) در سالهای بعثت و تبلیغ خود همواره مورد آزار و اذیت مخالفان و دشمنان و حتی امت خود بودند ولی هیچگاه گلایه‎ای از این همه آزار نداشتند؛ دلسوزی و صفات رحم و مروتی که از خداوند در وجود ایشان متجلی شده بود موجب این شده بود که «رحمت للعالمین» باشند و به همه بندگان خدا عشق بورزند و طالب هدایت آنها باشند.

نویسند کتاب «پیشوایان شیعه، پیشگامان وحدت» یادآور شد: هدایت پیامبر اکرم و دلسوزی ایشان برای مردم، به مسلمانان منحصر نمی‎شد و خیل مشرکین را هم در بر می‎گرفت؛ ایشان هیچ گاه از تلاشهایشان برای هدایت آنها کم نمی‎گذاشتند و با اینکه از رفتار و کردار آنان تبری می‎جستند ولی تا حد ممکن برای هدایت آنها وقت و توان صرف می‎‏کردند و مهربانانه و دلسوزانه در پی هدایت آنان بودند.

پیامبر(ص) با وجود آزار و اذیت مشرکان هیچ گاه آنها را نفرین نکردند

وی گفت: پس از جنگ احد و پس از جراحت‎های فراوان همگان تصور می‎کردند که پیامبراکرم(ص) لب به نفرین بگشایند ولی ایشان فرمودند خداوندا قوم من را هدایت کن زیرا آنها نمی‎فهمند که خوب و بد چیست و به خاطر همین با من مبارزه می‎کنند؛ به همین دلیل ایشان از هر فرصتی برای آوردن مردم و مشرکین در مسیر قران و خداوند استفاده می‎کردند؛ ایشان بیش از پیامبران دیگر برای رسیدن مردم به سعادت، لطمه و آسیب خوردند و این آسیب‎ها را نیز عاشقانه به جان می‎‏پذیرفتند؛ تا جایی که آیه شریف «لَعَلَّکَ بَاخِعٌ نَّفْسَکَ أَلَّا یَکُونُوا مُؤْمِنِینَ» در وصف ایشان نازل شد.

لزوم بهره‌گیری طلاب از سیره تبلیغی پیامبر(ص)

نویسنده کتاب «نهم ربیع، فرصت‎ها، جهالت‎ها و خسارت‎ها» عنوان کرد: یکی از دروسی که طلاب حوزه‎های علمیه باید از سیر و سلوک رفتاری پیامبر(ص) به ویژه در عرصه تبلیغی بگیرند، همین مسئله است که هیچ گاه در عرصه تبلیغ خسته نشوند و با توجه به اینکه غایت و هدف نهایی پیامبراکرم(ص) جلب رضایت خداوند بود باید همه امور خود را به خدا واگذار کرده و فقط برای رضای او کار کنند.

اخلاق نبوی الگوی دین‌داری اصیل است

وی گفت: اخلاق نبوی الگوی دین‌داری اصیل است؛ ایشان والاترین خلقی است که در آفرینش آفریده شده است و هیچ کس از ایشان بالاتر نیست به همین دلیل تمام صفات والای انسانی و چکیده همه انبیای الهی در وجود ایشان به چشم می‎خورند؛ به همین دلیل است که ایشان هیچ مزدی به جز هدایت مردم از خداوند نمی‎خواستند و دو گوهر گرانبهایی را نیز که در بین مردم به ودیعت نهادند نیز وسایل نجات مردم است.

تلاش غرب در بدنمایی چهره حضرت رسول(ص)

مسائلی با اشاره به تلاش غرب در بدنمایی چهره رسول اکرم(ص) گفت: آنان سعی می‎کنند بدون نگاه همه جانبه به حضرت تنها به جنگ‎های صدر اسلام نگاه کنند و اسلام را دینی نشأت گرفته از سر شمشیرها بدانند که نگاهی صدرصد اشتباه است.

وی افزود: خداوند در سوره احزاب ایشان را بهترین اسوه برای بشریت دانستند؛ خداوند در سوره احزاب می‎فرمایند که «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا»؛ طلاب و مبلغان باید در تبلیغ دین به الگوهای کلیدی زندگی نبوی اشاره کنند و این مطلب را در ذهن خود داشته باشند که هیچ الگویی خارج از حدود الگوی نبوی انسان را به سعادت نمی‎رساند؛ الگویی که شیعه و سنی آن را قبول دارند و وحدت‌بخش است و آنها را از افتادن در دامان انحرافات در امان می‌دارد.

این استاد حوزه علمیه اصفهان عنوان کرد: جهانیان همواره به دنبال الگوسازی در نظام رفتاری خود هستند و وقتی که ما این الگوهای اصیل را بیان نکنیم الگوهای ضعیف دیگر جایگزین آنها خواهند شد؛ غربی‎ها به دنبال ارائه چهره‎ای واژگونه از زندگی و سلوک نبوی هستند تا این اسوه حسنه به شکلی بدنمایی شود و مردم به سراغ این الگو نیایند.

تقوا، علم به مسیر و تلاش پیگیر؛ از وظایف طلاب

وی با ذکر این که از رموز پوشیدن لباس طلبگی نشان دادن وظیفه سخت طلاب در مقابل پیامبر(ص) است، عنوان کرد: طلاب لباس پیامبر(ص) را می‎پوشند تا اعلام کنند که خود را وقف مسیر و راه پیامبر(ص) کرده‏اند و به جز این مسیر هیچ راه دیگری در زندگی ندارند، اولین نکته‎‏ای که باید در این لباس رعایت کنند، شرط تقوا، علم به مسیر و تلاش پیگیر در رسیدن به مطلوب است.

تبلیغ نبوی با سلوک و رفتار همراه بود

این پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: طلاب باید از پیامبر(ص) درس بگیرند و در هدایت مردم حریص باشند و اصلاح آنها را تا مراحل بالا به عهده بگیرند؛ تبلیغ نبوی تنها تبلیغ زبانی نبود و بیشتر، پیامبر با سلوک و رفتار خود برای مردم الگو بودند و اینکه سنت نبوی یعنی رفتار نبوی برای شیعه و سنی حجت است به همین دلیل است که ایشان در رفتار خود نیز بهترین و کاملترین شکل رفتار را داشتند و برای همه الگو بودند.

یک‌رنگی و زندگی اجتماعی با مردم؛ درس پیامبر (ص) به طلاب

وی گفت: از دیگر خصوصیاتی که طلاب باید حتما در زندگی به آن ملزم باشند، زندگی اجتماعی با مردم است؛ پیامبر اکرم(ص) ساعت‎ها با اصحاب و یاران و مردم نشست و برخاست داشتند و وقتی که به زندگی ایشان می‎نگیریم می‎بینیم که فاصله‎ای بین ایشان و مردم و اصحاب نبود و ایشان به راحتی در کنار مردم زندگی می‏کردند و با آنها یکی و یک رنگ بودند؛ یک فرد غریبه وقتی وارد جمع‏‎های ایشان می‎شد نمی‎توانست تشخیص دهد که پیامبر(ص)، کدامین این افراد است.

طلاب در تبلیغ دین برای خود شأنیت کاذب قائل نشوند

مسائلی عنوان کرد: طلاب نیز باید این روش پیامبر(ص) را به کار بگیرند و بدون اینکه برای خود شأنیت کاذبی قائل شوند در کنار مردم حضور یافته و با آنها یکی شوند تا تاثیر کلام و رفتار آنها در میان مردم دو چندان شود؛ طلاب باید پای دردل مردم بنشینند و آنها را آرام کنند، مردم را به زندگی امیدوار کرده و راه درست را به آنها نشان دهند زیرا وقتی مردم مشاهده کنند که طلاب در کنار آنها هستند هضم بسیاری از مسائل برای آنها آسان خواهد شد.

وی با اشاره به آسیب‎هایی که ممکن است طلاب را در زندگی شخصی به خود مشغول کند، گفت: همان گونه که پیامبر(ص) از لذت‎های دنیوی استفاده می‎کردند و تاکید داشتند که از دنیا کناره نگیرید؛ طلاب هم باید نه تنها از زندگی فاصله نگیرند بلکه باید از این نعمات بهره ببرند ولی خود را وقف دنیا نکنند و فرهنگ تجمل را وارد زندگی خود نکنند.

لزوم پرهیز طلاب از تجمل‌گرایی در زندگی

این پژوهشگر حوزوی افزود: نباید به بهانه لذت حلال به هر شکلی از زندگی متوسل شد؛ طلاب امروزه از تلفن همراه، خودرو و.. استفاده می‎کنند و از زمان خود عقب نیستند ولی به راحتی با داشتن همه این وسائل هم می‎توان تشخیص داد که تجملاتی شده‎اند یا خیر.

طلاب شأن لباس طلبگی را رعایت کنند

وی بیان کرد: اگر طلبه، سلوک طلبگی داشته باشد باید این نیت را داشته باشد که پیامبر(ص) همه جهات زندگی‎اش را با رسالت تبلیغی خود گره زده بود و دنیا را وسیله رسیدن به آخرت قرار داده بود و یک لحظه از وظیفه خود دست نمی‌کشید؛ طلاب هم باید بدانند که وقتی وارد این مسیر شده‎اند با چه سختی‎ها و مشقاتی همراه خواهند شد ولی باز هم دست از رزق حلال و چارچوب‎های تبلیغ نبوی برندارند و فراموش نکنند که بسیاری از کارها که برای مردم مباح است برای آنها قبح دارد و باید شأن این لباس را مثل همیشه حفظ کنند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*