پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مهدی مسائلی مدرس حوزه علمیه اصفهان در یادداشتی برای «پارس» نوشت:
قیام امامحسین علیه السلام در هر زمان و برای هر ملت و مردمی پیام دارد؛ پیامی که هیچگاه کهنه نمیشود. بشر همیشه به این پیامِ زنده و دگرگونکننده نیاز دارد؛ زیرا سعادت و تعالی او در آن است. در این میان عزاداری امام حسین علیه السلام، نقش مهمی درانتقال اهداف عاشورا به نسل های بعدی داشته است و به واسطه آن نهضت امام حسین علیه السلام هنوز زنده و در حرکت است. ولی از این حقیقت نیز نمی توان گذشت که بسیاری از عزاداریها در مسیر عاشورا نبوده و نمیتواند دردها و مصائبِ حقیقیِ عاشوراییان را به نسلهای آینده انتقال دهد.
امروز بسیاری از افراد عزاداری را ابزاری برای تن آزاری، زجر و سختی دادن به بدن می بینند، تا از رهگذر آن در مصیبتهای وارد بر امامحسین علیه السلام و شهدای کربلا شریک شده و با آنها مواسات و همدردی میکنند. بر این اساس است که میپندارند عزاداری هرچه خشنتر و فجیعتر، بهتر.
ولی حقیقت اینکه درد امام حسین علیهالسلام از جنسی دیگر است و با چنین عزاداریهایی هرگز نمیتوان با آن حضرت همدرد بود.
توضیح بیشتر اینکه اینگونه زجر دادن بدن یا بهخاطر دنیای آن حضرت است که ایشان در این دنیا نیستند و با زجر و آسیبزدن به بدن ذرهای از اندوه و مصائب پیشین آن حضرت کاسته نمیشود، و یا بهخاطر آخرت آن بزرگوار است؛ که ایشان در آخرت نیز به این کارها نیازی ندارند.
اما اگر همدردی با امامحسین علیهالسلام را بهگونهای دیگر معنا کنیم و هدف از انجام آن را مددکاری، همدردی و غمخواری ظاهری با ایشان تعریف نکنیم، بلکه آن را روشی بدانیم که ما را در شرایط آن حضرت قرار میدهد و با اهداف و شعارهای بلند ایشان بیشتر آشنا میسازد، دراینصورت نیز باید بدانیم که امامحسین علیه السلام و اصحابش برای رسالت خویش قیام کردند و خود را برای رسالت و شعارهای عمومی میخواستند، نه شعارها و مسائل شخصی. پس عزاداری ما نیز باید نشانی از آن شعارها و رسالتها داشته باشد. اگر مصیبت شخصی باشد، باید همدردی هم شخصی باشد؛ اما اگر مصیبت، مربوط به رسالت باشد، باید همدردی هم مربوط به همان باشد.
راست اینکه امروز تنها با مشارکت در آرمانها و اهداف امامحسین علیه السلام میتوان به همدردی با آن حضرت پرداخت و با تنآزاری و رنجش بدن، نهتنها همدردی حقیقی با امامحسین علیه السلام صورت نمیگیرد، بلکه به اشخاص تنبل و خانهنشینی که حاضر نیستند در راه رسالت الهی خویش فداکاری کنند، فرصت میدهد تا زندگیای مخالف رسالت امامحسین علیه السلام داشته باشند و درعینحال با یک انجام قمهزنی به زعم خویش بهترین صورت عزاداری را به جای آورده و خود را همدرد و مواسی با امام معرفی کنند.
پس همدردی واقعی با امامحسین علیه السلام هنگامی در عزاداری تحقق مییابد که ما دردِ واقعی آن حضرت را در زمان حاضر بشناسیم و سپس با ایشان همدردی کنیم. دردِ امامحسین علیهالسلام فاصلهگرفتن جامعه از ارزشهای معنوی و ارزشمندشدن باطل در میان مسلمانان است؛ دردِ امامحسین علیهالسلام محو ارزشهای اسلامی از جامعه و حاکمشدن افرادی همچون یزید بر ملتهای مسلمان است؛ دردِ امامحسین علیهالسلام بیتفاوتی و دنیاطلبی مسلمانان است. این دردهایی است که ما میتوانیم در آنها همدرد و مواساتکننده با سیدالشهدا علیهالسلام باشیم، وگرنه درد شمشیرها و نیزهها، دردهایی نیستند که امروز بتوان با چشاندن آنها به بدنمان خود را همدرد و غمخوار با امامحسین علیهالسلام معرفی کنیم؛ زیرا ایشان امروز در میان ما نیست و تحمل این دردها، همدردی با ایشان بهحساب نمیآید؛ بااینحال رسالت امامحسین علیهالسلام همچنان باقی است. آنانکه با حسین علیهالسلام همدردی میکنند عزادارانِ مجاهدی هستند که رودرروی دشمن میایستند؛ دشمنی که آنها را در دوراهی شمشیر و ذلت قرار میدهد و ایشان در پاسخ میگویند: «هیهات منّا الذله؛ هیچگاه تن به ذلت نمیدهیم»، بر دشمن یورش میبرند و او بر آنها یورش میآورد، شاید زخمی شوند یا به شهادت برسند و اینگونه میتوان با حسین علیهالسلام همدردی نمود. ازهمینرو اولین عزاداران امامحسین علیهالسلام یعنی توّابین برای همدردی با امام علیهالسلام هیچگاه بدن خویش را مجروح نساختند؛ بلکه رسالت امامحسین علیهالسلام را ادامه داده و در راه آن جانفشانی نمودند و اگرچه بهظاهر در برابر سپاه اموی شکست خوردند، ازآنجاکه قیام آنان بر پایه تفکر شیعی و تحتتأثیر شهادت امامحسین علیهالسلام شکل گرفته بود، توانست موجب پیشرفت تشیع شود.
حاصل سخن اینکه عزاداری، کُنشی برای خودآزاری نیست؛ بلکه راهی برای کمالبخشیدن به انسانیت است، روشی است برای نمایش تنفر از جولان باطل و مظلومیت حق. درعزاداری باید حزن و اندوه ما از عدم امکان همراهی ظاهری با امام حسین علیهالسلام، با مشارکت درآرمانهای آن حضرت تسکین داده شود، نه با آسیب زدن به تن: (یا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیما.)
تشکر ازین متن زیبا. هر شب سه تا منبر دارم هر سه را موضوع آسیب شناسی روش دینداری و جریان شناسی و شناخت یاران عاشورایی گذاشتم.
خدا را شکر خانم ها هم ساکت میشینن و گوش میدن ارادت.
خاک بر سر بیسوادت که از این ملعون تعریف میکنی
اصلا تو غلط میکنی میری منبر
یه کوووووووووووووری چشم هر که نتواند دید//امسال دوباره قمه زن خواهم شد
این چشم شیعه است که کور می شود. توسعه وهابیت مرهون تلاشهای شیعیان احمقی چون شما است.
احمق خودتی..مراجع و علما از تو بهتر میفهمن پس ساکت باش و نظر نده
مراجع ! مراجع! آن آقایان به اصطلاح مرجع چرا خودشان قمه نمی زنند؟ جز این است که برای حفظ چند تا مرید مثل شما پا روی حق و عدالت می گذارند و چیزی را که کمترین سند و روایتی ندارد و بدعتی وارداتی از مسیحیان گرجی دوره صفوی است را تایید می کنند؟ آیا جز حسد نسبت به رهبری و قبلا نسبت به امثال مرحوم سید محسن امین و آسید ابوالحسن اصفهانی بود که عده ای به اصطلاح فقیه و عالم را وا می داشت اقداماتی که ضررش برای تشیع بدیهی است را تایید کنند؟
فرق اینها با شریح چیست؟ او هم عالمی بود که برای هوای نفس و حفظ دکان دو روزه اش پا روی عدالت گذاشت. چنین کسی هر قدر هم فقی باشد شایسته تقلید نیست. بلکه گاهی محارب با امام عصر عجل الله تعالی فرجه است.
نظرت رو بنویس روی کاغذ بنداز توی جوب اب تا همیشه در جریان باشه و همه ازش استفاده کنن چون خیلی خوب و تاثیر گذاره
اولا تو از کجا میدونی مراجع در جوانی خودشون قمه نزدن مگه سر اونها رو دیدی..الان همشون پیر هستند و توان جسمی ندارن..دوما اگر فکر میکنی برای حسادت و مخالفت با رهبر کشور جواز بر قمه زنی میدن پس بنابر این رهبر کشور در بین علما و مراجع خیلی خیلی مخالف داره و مراجعی مثل وحید خراسانی و سیستانی و صافی گلپایگانی و سید صادق روحانی و سید صادق شیرازی و بشیر نجفی و فیاض و محمد سعید حکیم و محمد تقی مدرسی و صانعی و میرزا جواد تبریزی همشون با رهبر مخالف هستند چون همه این علما قمه زنی رو درست میدونن…
برو ببین نظر مرحوم ایت الله سید حسن فقیه امامی در این مورد چی بود خوشبختانه فیلم سخنان این بزرگوار هم در اینترنت موجود هست..همین الان توی سایت مرحوم میرزا جواد تبریزی که اسطوره فقاهت بودن نظر این بزرگوار در مورد قمه زنی موجوده برو ببین تا بفهمی نظر علما چی بوده و چی هست..یعنی تو و امثال تو از این علما بیشتر متوجه میشین و بیشتر دلسوز شیعه هستین..میگی سید ابوالحسن اصفهانی مخالفت کرده که البته اینجوری نیست چرا از فتوای تاریخی میرزای نایینی در جواب اهالی بصره درمورد قمه زنی نمیگی..نکنه تو از این بزرگواران بیشتر متوجه میشی..
سید ابوالحسن اصفهانی هیچ وقت مخالفت نکرد..حرفت واقعا خنده داره میگی برای مخالفت با رهبر فتوا بر جواز قمه زنی داده میشه…خخخخخخخخخخ.اسندلال مخالفین قمه زدن رو ببینید تورو خدا
این مراسم هرسال داره به لطف امام حسین بیشتر میشه و به جز ایران همه جای دنیا برگزار میشه..در زمان صدام توی عراق به هیچ عنوان نمیشد توی محرم عزاداری کرد چه برسه به اینکه به صورت علنی توی روز عاشورا قمه زنی برگزار بشه اما از وقتی که امریکا حمله کرد و صدام سقوط کرد شیعیان قدرت گرفتن و الان چندین سال هست که توی روز عاشورا در شهرهای مثل کربلا و نجف هزاران نفر قمه میزنن و فیلمها و عکسهای این مراسم هم موجود هست و همه دیدن و اصلا قابل تکذیب نیست..همینطور توی افغانستان در زمانی که طالبان بر سر قدرت بودن چون سنی بودن و مثل شماها با عزاداری امام حسین مهالف بودن شیعیان افغانستان ازادی عمل برای عزاداری نداشتن اما الان اینهمه عکس و فیلم موجود هست که در روز عاشورا توی کوچه و خیابون قمه و زنجیر تیغ دار میزنن…توی ایران هم تا 10سال قبل روز عاشورا به سختی جایی پیدا میشد که مراسم برگزار بشه اما الان توی روز عاشورا خیلی خیلی راحت اینجور مراسم هست و خیلی از هئاها به صورت خصوصی برای خودشون برنامه دارن.پس در نتیجه این مراسم خیلی بیشتر شده و چند برابر شده..
امثال شماها انقدر کوتاه فکر هستین که میگین قمه زنی بده چون اگر توی گوگل کلمه شیعه سرچ بشه عکس قمه زدن و خون ریختن میاد..ظاهرا مرجع شماها گوگل هست و همه حرفها و تصاویر و عکسهای گوگل رو قبول دارین..خوب اگر اینطوریه توی گوگل کلمه جمهوری اسلامی رو بنویسین تا ببینین که چه حرفها و مطالب و چه عکسهای خشونت باری در میاد..اگر اون مطالب گوگل رو درست میدونین باید این مورد رو هم قبول داشته باشین..گوگل مرجع تشخیص حق و باطل نیست و همه چیزهایی که توی اینترنت هست درست نیست درمورد جمهوری اسلامی هزاران مطلب دروغ و زشت و ناسزا هست درمورد رهبر و مقامات و مسئولین خیلی مطالب بد هست که همش دروغه.. اما شماها اگر اینترنت و مطالب گوگل رو قبول دارین باید همه مطالبش رو قبول داشته باشین..
به امید
همین توجیهات را برای خدا بکن. تو می فهمی که اولین چیزی که آن جوان اروپایی یا آمریکایی به آن اعتماد می کند گوگل است! تو می فهمی آن مراجع که برای رضای مریدانشان فتوا می دهند تقوا ندارند. و اتفاقا در مظلومیت رهبری بس که همین حضرات در فتنه 88 خفقان گرفتند. تو میدانی سید ابوالحسن اصفهانی به حمایت از سید محسن پرداخت.انّ استعمال السّیوف و السلاسل و الطبول و الابواق و ما یجری الیوم أمثاله فی مواکب العزاء بیوم عاشورا انّما هو مُحرم و هو غیر شرعی. یعنی «به کاربردن شمشیرها (=قمهزنی) و زنجیرها و طبلها و بوقها و کارهایی مانند این امور که امروزه در دستههای عزاداری و در روز عاشورا معمول است همه حرام و غیر شرعی است».
منتها اینها برای تو مهم نیست. تو قمه ات را بزن که خوب می زنی بر سر شیعه. بزن که خوب یاری می کنی وهابیون را.
اما اسم خودت را شیعه نگذار. تو و نواصب دو لبه یک قیچی هستید.
جواب سید ابوالحسن اصفهانی به شیعیان هند در مورد قمه زنی و عزاداری امام حسین…به هر نحو عزاداری امام حسین بشود ماجور خواهید بود..19ذی الحجه1338..(البکا الحسین..علامه میر جهانی.ص361)
تو از گوگل میگی و گول رو قبول داری..باید بهت بگم که توی گوگل بیشتر از اینکه در مورد قمه زنی و عزاداری مطلب باشه در مورد جمهوری اسلامی و اعدامها و محاکمات مطلب هست و همه مطالب هم تخریبی هست..اگر اونها رو قبول داری اینها رو هم باید قبول داشته باشی…
این اخرین جواب هست و دیگه هیچ حرفی نمیزنم چون همه چی مشخصه..قمه زنی سال به سال داره بیشتر میشه..تو هم اگر میتونی برو جلوگیری نکن و نذار مردم در عزای ارباب خودشون قمه بزنن اگر هم نمیتونی حرس و جوش نخور چون برات خوب نیست..رضا خان نتونست جلوی عزاداری رو بگیره..اون وقت شماها میخواین بگیرین….خخخ.این اخرین جواب بود
خدارو 100هزار بار شکر به لطف امیرالمومنین امسال هم زدیم و از کرم امیرالمومنین امسال تعداد افرادی که توی مکان ما برای اولین بار میخواستن قمه بزنن حداقل 2برابر سال قبل بود..اصلا هم مهم نیست که باور بکنی یا نه…از این بحث فقط یه چیزی رو یاد گرفتم و اون هم اینه که ایت الله خامنه ایی بنا بر گفته خود تو در بین مراجع و علما و فقهای شیعه تعداد بسیار زیاد مخالف داره و اکثر مراجع با ایشون مخالف هستند..خودت اینجوری گفتی..گفتی کسی که قمه زنی رو درست بدونه برای مخالفت با رهبری این حکم رو داده…واقعا تو چند سالته…به این چرت و پرتهایی که میگی اعتقاد داری…
قمه زنی که سالی 1بار در روز عاشورا برگزار میشه توی اسلام نیست اما سود 28درصدی بانکها که از مردم گرفته میشه توی اسلام هست…کلا همه مشکل مردم ما قمه زنی هست..هیچ مشکل مهم تری از این نداریم..کردم اصلا مشکلات اقتصادی ندارن فقط نگران این هستند که یه وقت توی روز عاشورا قمه زنی برگزار نشه…
یک گناه توجیه یک بدعت نیست. ضمنا قمه زنی به طور علنی صورت می گیرد و تاثیر روانی بسیار بدی بر ببینندگان دارد. بهترین راه برای فراری دادن مردم از تشیع و کافر خواندن شیعه همین قمه زنی است.
البته در بدعت بودن و غلط بودن قمه زنی شکی نیست اما استدلال نویسنده هم درست نیست. چرا که اساسا نشانه عزادار ترک آنچیزهایی است که مایه راحتی و خوشی محسوب می شود و باید عزادار زجر بکشد. لباس عزا که ائمه علیهم السلام و اهل بیتشان می پوشیدند هم از موی بز بود که زبر و خشن است و تن را آزار می دهد. به معنی اینکه فرد پوشنده این لباس در ناراحتی است. تذکر اینکه همین موی بز بود که یا سیاه بود و یا سفید و لهذا چون لباس برخی از اهل بیت از موی بز سیاه بود عده ای ساده لوح گمان کردند که منظور از لباس عزا لباس به رنگ سیاه است! حتی اگر از نرمترین الیاف باشد!
ضمنا همانطور که محدث قمی رحمه الله در کتاب مفاتیح الجنان تذکر داده است که غذای عزادار هم نباید لذیذ و چرب و شیرین باشد. بلکه باید به نان و ماست و نظایر آن که نشانه عزادار بودن است اکتفا شود.
پس می بینید که اتفاقا به خود سخت گرفتن و زجر کشیدن نشانه عزاداری است که البته گاهی به صورت افراطی نظیر قمه زنجی و زنجیر تیغی درآمده است. جالب است که مردم ما در این مورد افراط می کنند اما در اصل عزاداری تفریط می کنند. نرمترین و راحت ترین لباسهای مشکی را به نام عزاداری بر تن می کنند و خوشمزه ترین و چرب ترین غذاهای طول سال را در این ایام نوش جان می کنند! هیچ کس هم نمی گوید این ها انحرافات چند دهه اخیر در عزاداری ها است. والا افراد کهنسال در خود اصفهان به خاطر دارند که در قدیم غذای هیاتها و تکیه ها نان و پنیر و سبزی بود که الان فقط مخصوص برنامه خاص سفره حضرت رقیه علیها السلام شده است. حال آنکه نان و پنیر و سبزی نمونه غذای اهل عزا است. سینه زنی هم در اصل از بر سر و سینه زدن به خاطر فزع و شدت غصه و عزا آمده است و نه مثل الان که تقریبا یک رقص دسته جمعی شده است! باید به سنن اصل عزاداری بازگردیم. این انحرافات تا کجا ادامه دارد؟
نظر مراجع و علمایی مثل وحید خراسانی و سیستانی و سید صادق روحانی و سید صادق شیرازی و بشیر نجفی و ….در مورد قمه زنی مشخص هست و نیازی به نظر امثال تو نیست
شرط مرجعیت عدالت است. مرجعی که چشم که خود را بر حقیقت ببندد و صرفا از روی حسد و ابراز مخالفت با رهبری فتوا دهد از عدالت ساقط شده و هر قدر هم عالم و فقیه باشد دیگر قابل تقلید نیست.
آیا واقعا قاعده لاضرر را فراموش کرده اند و ضرر بدیهی این رفتار به حال شیعه را نمی بینند؟ آیا گناه کسانی که با دیدن صحنه قمه زنی از تشیع فراری می شوند بر گردن آنها نیست؟
جدی میگی نمیدونستم مراجعی مثل ایت الله سیستانی و وحید خراسانی دیگه مرجع نیستند و قابل تقلید نیستند..این مطلب رو به همه اعلام کن تا مردم بفهمن و در جریان باشن و از این بزرگواران دوری کنن…
چه عیبی دارد؟ اعلام می کنم هر کس قاعده لاضرر را قبول ندارد مجتهد نیست چه رسد به مرجع!
واقعا که رهبر چه قدر در بین مراجع و علما و فقها مخالف داره و ما نمیدونستیم.ممنون که اطلاع دادی و گفتی که مراجع ه خاطر مخالفت با رهبری قمه زنی رو درست میدونن….
بله. ما که در همان فتنه 88 دیدیم این مراجع شما خفقان گرفته بودند. فهمیدیم کی چه کاره است.
مطلبی که در مورد قمه زنی از کتاب غایه القصوی نقل شده دروغ محض است
این مطلب نه در غایه القصوی است نه در عروه الوثقی
کافیه برید در هر دو کتاب جستجو کنید
درووووغه
این فتوا ترجمه متن عربی عروه الوثقی نیست بلکه عین فتواست، اگر در تصویر کتاب دقت کرده باشید به صورت پرسش و پاسخ آمده است زیرا مرحوم شیخ عباسی قمی پس از ترجمه کامل عروةالوثقی در کتاب الغاية القصوى، قسمت انتهایی آن را به سوالها و پاسخهایی اختصاص داده است که به صورت متفرقه از جانب آیت الله سید محمد کاظم یزدی پرسیده شده است. این قسمت را شیخ عباس قمی با این عنوان آورده است: «بعض مسائل مهمه كه در جواب اصوله متفرقه مرقوم فرمودهاند». سؤال بالا نیز از سؤالات این مجموعه میباشد. البته در بعضی از چاپهای الغاية القصوى این قسمت مهم انتهای کتاب حذف شده و تنها ترجمه عروةالوثقی آورده شده است.
جناب حجت السلام مسایلی
در کتاب سفرنامه کمپفر که سیاح المانی در زمان صفویه است اشاره ای به نوع عزاداری ایرانیان در ان زمان شده
ظاهرا قمه زنی در زمان صفویه هم رایج بوده
آخه من نمیفهمم این جقله چه کارست که نظر میده
هرکسی مرجع داره
تو این وسط چی میخوای
آخه اجتهاد به قیافت میخوره