از مجموع روايات و همچنین سيره و سنت پیامبر(ص) و ائمه(ع) برداشت میشود که در شرع اسلام، عزاداری و برپایی مجلس سوگواری برای شخص متوفی فقط سه روز مطلوب است نه بيشتر؛ بلکه این احتمال قوی است که استمرار عزاداری بیشتر از سه روز ناپسند نیز باشد. بر این اساس شيخ طوسی در المبسوط کراهت عزاداری بیشتر از سه روز را اجماعی میداند.(المبسوط في فقه الإمامية، ج١، ص۱۸۹)
البته این موضوع استثنایی نیز دارد و آن عزاداری برای امام حسین(ع) است. از امام صادق روایت شده: «كُلُّ الْجَزَعِ وَ الْبُكَاءِ مَكْرُوهٌ سِوَى الْجَزَعِ وَ الْبُكَاءِ عَلَى الْحُسَيْنِ، عَلَيْهِ السَّلَامُ؛ یعنی همه عزاداریها و گریستنها ناپسند است مگر عزاداری و گریستن برای امام حسین(ع).»
(شیخ طوسى، امالی، ص۱۶۲
همچنین بنگرید روایت مشابهی را در: ابن قولويه قمی، كامل الزيارات، ص۱۰۰.)
اما در روزگار کنونی گستره این استثناء بسیار بیشتر شده است و شامل حال همه اهلبیت(ع) و امامزادگان و حتی علما و شخصیتهایی همچون امام خمینی نیز شده است.
به نظر میرسد عزاداری از یک وظیفه خاص در قبال شهادت امام حسین(ع) به یک تکلیف در برابر همه اولیای الهی تبدیل شده است، آنگونه که ترک عزاداری در سالگرد وفات آنها، بیاحترامی و هتک حرمت آنها جلوه میکند.
در نگاه عمومیِ شیعیان، تعظیم و بزرگداشت شخصیتهای دینی و بهرهگیری معنوی از زندگی آنها متوقف به برپایی مجلس سوگواری برای آنها است.
در سالهای اخیر صدا و سیما و رسانههای رسمی کشور نیز این نگاه را پررنگ میکنند و قطع برنامههای شاد تلویزیون و پخش عزاداری برای حضرت زینب و معصومه(س) جزئی از سیاستهای مذهبی صدا و سیما شده است. برای آنکه عزاداری این ایام نیز توجیهپذیر باشد فعلا عنوان “وفات شهادتگونه” برای این مناسبتها انتخاب شده است، شاید در سالهای آینده عنوان “شهادت” به صورت کامل جای عنوان “وفات” بنشیند.
این درحالی است که نه از نحوه وفات حضرت زینب(ص) اطلاعات تاریخی اطمینانآوری وجود دارد و نه از مکان دفن ایشان.(بسیاری از علما ایشان را مدفون در بقیع میدانند)
به هر حال هماکنون عزاداری جزء غالب مناسک دینی شیعه شده است و بر هر امر دیگر دینی اولویت دارد.
اما این موضوع به غیر از اینکه موجب لاغر و کمرنگ شدن سایر مناسک دینی میشود، تبعاتی نیز برای کلیّت گفتمان تشیع دارد.
امروز اقشار عادی مردم و حتی بسیاری از مذهبیها، قادر به همراهی با تمام ایام عزاداری نیستند و از آنجا که به واسطه رسانههای رسمی، این ایام جزئی از مناسبتهای مذهبی شدهاند، سوگوار نبودن مردم و نداشتن حس عزاداری، بیاعتنایی به گفتمان مذهبی شیعه جلوه میکند.
……………
جدیدترین یادداشتها را در کانال تلگرامی دنبال کنید:
telegram.me/azadpajooh
……………………
https://twitter.com/mahdimasaeli
https://www.instagram.com/mahdi_masa
عرعر نکن..ببند در توالت رو….
به خدا وند 2دنیا قسم میخورم به سیدالشهدا قسم میخورم به امیرالمومنین قسم میخورم که امسال در ایام عاشورای شمسی یعنی /21مهر/ برای اولین بار 5شب توی هیئت برنامه بگیریم…این کار رو میکنیم تا حالیت بشه که حرفهای تو 2زار مهم نیست و اهمیت نداره…میخای باور بکن و میخای باور نکن….
اخه به تو چه ربطی داره…مگه کسی به زورمردم رو به هیئت میبره…درسته عزاداری هر سال داره بیشتر میشه…تا چند سال قبل خبری از پیاده روی اربعین نبود ولی الان با قدرت خیلی زیاد برگزار میشه..تا چند سال قبل هیچ خبری از مناسبتی مثل (عاشورای شمسی) نبود و اصلا هیچکس نمیدونست عاشورای شمسی چی هست…خود ما هم نمیدونستیم ولی الان چند سال هست که در تاریخ 21مهر مراسم داریم به مناسبت عاشورای شمسی…تاکور شود هرانکه نتواند دید
وقتی 1جانباز بعد از 20 سال که از جنگ ایران و عراق گذشته میمیره بهش میگین شهید..اون وقت چه طوری حضرت زینب شهید نیست….نظرات تو فقط به درد خندیدن میخوره…
مرجع اعلم شیعه ایت الله وحید خراسانی در این مورد نظر دیگه ایی دارن…نظرات این بزرگوار در این موارد کاملا مشخص هست و توی تاریح ثبت شده…تا وقتی این بزرگواران هستند جایی برای شکا باقی نمیمونه
شرم و حیا نداری که در مورد شهادت ام المصائب حضرت زینب این چرت و پرتها رو میگی…واقعا از خدا نمیترسی..به جان پدر و مادرم قسم میخورم که سال اینده در ایام شهادت حضرت زینب یعنی 15رجب 3شب توی منزل خودمون مجس عزاداری بگیرم..عدو شود سبب خیر گر خدا خواهد..خوشحالم که سه طلبه بسواد شهرت طلب این چرت و پرتهارو میگه..خوشحالم که بزرگان و فقها اینطوری نمیگن…یعنی همه مشکل از نظر تو اینه که چرا میگن حضرت زینب و حضرت معصومه شهید شدن…